تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 آذر 1400 - 2:54
130 بازدید
کد خبر : 117985

مهمترین اقدامات شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۹۸

مهمترین اقدامات شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۹۸

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مهمترین اقدامات و برنامه‌های این شورا در سال ۹۸ را تشریح کرد. به گزارش ایسنا، مهدی نوید ادهم درباره این اقدامات گفت: بعد از تدوین و تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضرورت عملیاتی کردن این سند،

مهمترین اقدامات شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۹۸

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مهمترین اقدامات و برنامه‌های این شورا در سال ۹۸ را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، مهدی نوید ادهم درباره این اقدامات گفت: بعد از تدوین و تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضرورت عملیاتی کردن این سند، شورای عالی آموزش و پرورش مسئولیت خود را بسترآفرینی حقوقی و قانونی برای اجرای جامع این سند قرار داد. به همین دلیل در اولین گام اصلی‌ترین کاری که باید انجام می‌شد، تدوین برنامه‌های زیرنظام‌های سند تحول بود.

وی ادامه داد: همانطور که در مفاد سند تحول اشاره شده است مجموعه آموزش و پرورش به شش بخش یا شش زیرنظام تقسیم شد و اهداف عملیاتی و راهکارهای ۱۳۱گانه مندرج در سند تحول بین این شش زیرنظام تقسیم شد و هر زیرنظام متکفل تحقق بخشی از راهکارهای مندرج در سند بود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، نویدادهم گفت: این زیرنظام‌ها شامل زیرنظام‌های مدیریت و راهبری، برنامه درسی و تربیتی، تامین و تربیت منابع انسانی، تامین و تخصیص منابع مالی، فضا و تجهیزات و فناوری و زیرنظام پژوهش و ارزشیابی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: اجرای سند تحول یعنی به جریان افتادن این شش زیرنظام و این شش چرخ‌دنده‌هایی‌اند که باید حرکت می‌کردند تا آموزش و پرورش را به تحول فرابخوانند. ۱۳۱راهکار که در سند تحول به صورت مصوب آمده بین این زیرنظام‌ها توزیع شد و با مدیریت شورای عالی و مشارکت جدی و صمیمی معاونت‌های آموزش و پرورش و معلمان و مدیران در سطوح مختلف و صاحب‌نظران تخصصی در هر رشته و موضوع، ما توانستیم این‌ها را تدوین و در کمیسیون‌های ذی‌ربط مورد بررسی کارشناسی قرار دهیم و در نهایت به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسانیم که خوشبختانه سال ۹۸ سالی بود که این زیرنظام‌ها کامل شد. هر چند که بخشی از آن‌ها در سال‌های قبل تولید شده بود، مانند زیرنظام برنامه درسی و فضا و تجهیزات؛ اما چهار زیرنظام باقی‌مانده در سال گذشته تصویب شد و بعد از امضای ریاست‌جمهوری جهت اجرا به سیستم آموزش و پرورش ابلاغ شد.

وی به دیگر اقدام مهم این شورا در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: گام بعدی که در سال ۹۸ برداشته شد و به اعتقاد من کار بسیار مهمی حساب می شود این بود که اهداف دوره‌های تحصیلی باید با توجه به تغییر ماموریت و کارکرد آموزش و پرورش، مورد بازنگری و بازتولید قرار می‌گرفت. اهدافی که این روزها در آموزش و پرورش ساری و جاری است مصوب بوده است. در آن سال ۵۷ هدف کلی و ۳۰۲ هدف جزئی برای سیستم آموزش و پرورش پیش‌بینی شد، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی نقدهای خیلی جدی به اهداف مصوب وجود داشت.

نویدادهم ادامه داد: ما هم منتظر فرصتی بودیم تا این مصوبه را بازنگری و اصلاح کنیم. بعد از تصویب سند تحول، در اولویت کارهای شورای عالی قرار گرفت و با مشارکت کارشناسان ذی‌ربط به ویژه دست‌اندرکاران و مدیران و کارشناسان سازمان پژوهش و مولفان کتاب‌های درسی، ما این اهداف را بازخوانی و بازتولید کردیم. اهداف جدید که خوشبختانه در سال ۹۸ به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و به سیستم ابلاغ شد، تنها ۷ هدف کلی و ۵۷ هدف جزئی دارد. نکته مهم این است که اهداف هم براساس ساحت‌های تربیتی شش‌گانه که در سند تحول آمده و مبنا است، و هم متناسب با دوره‌های تحصیلی ۴ گانه» تقسیم‌بندی شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ما در سند تحول شش ساحت تربیت اعتقادی، اخلاقی، عبادی؛ تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، علمی و فناورانه، زیبایی‌شناسی و هنری و ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای داریم. فرض بر این است دانش‌آموز که به مدرسه می‌آید همه استعدادهای او در همه این ساحت‌ها باید به صورت متعادل و متوازن شناسایی شود و رشد پیدا کند. این تقسیم‌بندی ساحت‌های شش‌گانه بر تدوین اهداف تحصیلی تاثیر می‌گذارد. اهداف جدید را متناسب با این ساحت ها و متناسب با چهار دوره تحصیلی تعریف شده است. بنابراین الان می‌دانیم مثلا در دوره متوسطه اول در ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، هدف‌مان کدام است و چه چیزی را باید محقق کنیم. این اهداف مصوب سرلوحه کار همه سیستم آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت من جمله برنامه‌ریزان درسی و مولفان کتاب‌های درسی و همچنین تربیت معلم همه فعالیت‌های آموزشی، ورزشی و تربیتی و … هر کاری که انجام می‌دهیم باید ناظر بر این اهداف و معطوف به آنها طراحی و اجرا شود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی

امداد خودرو هیوندای

کوله پشتی کودک

دستگاه های صنایع غذایی

فروشگاه اینترنتی اینرژی

سیم و کابل خراسان

پراپ رابین سود

دانلود استوری اینستاگرام

ادکلن بلک افغان

تلویزیون سامسونگ du7000

تعمیر تلویزیون ال جی در تهران

خرید الکتروموتور

یخسازی قالبی

قیمت باتری ماشین با ارسال و نصب رایگان

پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل فیبر نوری

تعمیر کولر گازی در تهران

 

 

 

 

قیمت باتری سرفیس

گلند فلکسیبل

هزینه سفر به مشهد

خرید دیزل ژنراتور

 

هزینه ترجمه

 

 

 

 

 

رپرتاژ به چه معنی است و چه کاربردی دارد؟

 

 

 

 

 

خرید دمپایی و صندل عمده

 

 

 

 

خرید ممبر گروه

 

 

 

 

خرید ووچر پرفکت مانی بدون ثبت نام

نانوسان

چاپ کتاب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تولید فیلم استرچ

 

 

 

 

 

 

سمپاشی ساس

 

 

آجر نسوز

 

 

 

خرید رپورتاژ آگهی

 

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح