تدوین شیوهنامه ساماندهی و بهبود برگزاری دورههای کارآموزی با بهرهگیری از تجارب دانشگاهها
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانشجویان را از طریق توانمندسازی مهارتی دانشجویان میسر دانست و بر ضرورت ساماندهی و بهبود برگزاری دورههای کارآموزی تأکید کرد. به گزارش ایسنا، دکتر محمد سعید سیف در هفدهمین نشست مدیران ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانشجویان را از طریق توانمندسازی مهارتی دانشجویان میسر دانست و بر ضرورت ساماندهی و بهبود برگزاری دورههای کارآموزی تأکید کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد سعید سیف در هفدهمین نشست مدیران ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور که امروز (یکشنبه) به صورت مجازی در وزارت علوم برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات طرح تحول همکاریهای دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت اظهار کرد: پایش طرح تحول در بهمن ماه ۱۳۹۹ صورت پذیرفت و تاکنون ۷۱ دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی کشور گزارش خود را ارسال کردهاند.
وی طرح تحول را زمینهساز انسجام بین همکاریهای دانشگاه با جامعه و صنعت دانست و ابراز امیدواری کرد: اثربخشی دانشگاهها و فعالیتهای مشترک با جامعه و صنعت افزایش یابد.
به گفته دکتر سیف، طرح تحول همکاریهای دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت، دارای ۶ هدف کلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ اقدام اجرایی است.
به گفته دکتر سیف، اهداف کلان این طرح شامل افزایش متوسط سالانه ۱۰ درصدی حجم قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت، هم راستایی برنامهها و تصمیمگیریها در وزارت عتف و مراکز تابعه با نیازها و اولویتهای کشور، همافزایی کامل مراکز علمی با دستگاههای اجرایی جهت شناسایی و رفع نیازها و چالشها، ساماندهی و ایجاد ساختارهای توانمند برای ارتباط عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری، اجرای ۲۵ درصد پروژههای تحصیلات تکمیلی به صورت مستقیم به سفارش صنعت و جامعه و مشارکت حداکثری اعضای هیئت علمی در رفع نیازهای صنعت و جامعه است.
وی تدوین مأموریتهای ملّی، منطقهای و استانی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی بر اساس توانمندیها و مزیتهای نسبی، تدوین و تصویب قوانین و برنامههای مورد نیاز جهت بهبود و توسعۀ همکاری مشترک دستگاههای اجرایی دولتی مختلف با دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی، تدوین و اجرای سازوکارها و روشهای نوین در شیوه همکاری میان دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی با جامعه و صنعت، توسعه و اجرای گسترده و هدفمند طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی، افزایش تأثیر فعالیتهای پژوهشی مورد نیاز کشور در استخدام، ارتقاء و ترفیع اعضای هیئت علمی، اختصاص مشوقهای مناسب برای اعضای هیئت علمی فعال در حل چالشهای ملّی، منطقهای و استانی، توسعه، ساماندهی و پایش مستمر دورههای مهارتافزایی دانشجویان و دانشآموختگان بر اساس نیازهای بازار کار در سطح ملّی، منطقهای و استانی با همکاری وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی و ساماندهی و افزایش کیفیت و بهرهوری دورههای کارآموزی دانشجویان را از جمله اقدامات ستاد وزارتخانه در اجرای این طرح برشمرد.
مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، سازماندهی و شبکهسازی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و فناوری به منظور رفع نیازهای کشور را ضروری دانست و افزود: در این راستا مراکز علمی هر استان همکاری مؤثر و دانشگاه معین استان نیز در تشکیل آن میتواند نقش مؤثری داشته باشد.
وی با اشاره به اهداف برگزاری دورههای کارآموزی، خاطرنشان کرد: افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانشجویان از طریق توانمندسازی مهارتی دانشجویان، آشنایی با شرایط بازار و مهارتهای مورد نیاز برای حضور در بازار کار، تقویت مهارتهای نرم و سخت در دانشجویان با هدف افزایش خودباوری و اعتماد به نفس جهت ورود به بازار کار و اشتغال مهارتهای ارتباطی حرفهای، فنی، حقوقی و مالی مورد نیاز به کارآموزان از اهداف برگزاری این دورههاست.
وی خاطرنشان کرد: به عنوان راهنمایی و توصیه باید شیوهنامهای به منظور ساماندهی و بهبود برگزاری دورههای کارآموزی تدوین شود و در این راستا از تجربههای دانشگاههای مختلف کشور بهره گیریم تا بتوانیم شاخصهای دورههای کارآموزی مطلوب را کسب کنیم.
بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در ادامه این نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور پیشنهادات و نقطه نظرات خود را برای برنامههای سال ۱۴۰۰ ارائه کردند.
منبع:ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰