تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آبان 1400 - 20:29
67 بازدید
کد خبر : 80335

گویش‌های محلی سرمایه ارزشمند فرهنگی هستند

گویش‌های محلی سرمایه ارزشمند فرهنگی هستند

ایسنا/همدان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان لهجه‌ها و گویش‌های محلی را سرمایه ارزشمند فرهنگی دانست و گفت:پیشرفت و تمدن هیچ منافاتی با حفظ خرده فرهنگ‌ها و ارزش‌های بومی ندارد و نباید به صرف مدرنیته این مظاهر سنت را از بین ببریم. به گزارش ایسنا، احمدرضا احسانی روز دوشنبه ۱۴ تیر ماه در همایش ادبی

گویش‌های محلی سرمایه ارزشمند فرهنگی هستند

ایسنا/همدان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان لهجه‌ها و گویش‌های محلی را سرمایه ارزشمند فرهنگی دانست و گفت:پیشرفت و تمدن هیچ منافاتی با حفظ خرده فرهنگ‌ها و ارزش‌های بومی ندارد و نباید به صرف مدرنیته این مظاهر سنت را از بین ببریم.

به گزارش ایسنا، احمدرضا احسانی روز دوشنبه ۱۴ تیر ماه در همایش ادبی گویش‌های محلی استان همدان به ضرورت در نظر گرفتن فایل ویژه‌ای برای گویش‌های محلی با توجه به ظرفیت استان اشاره و اظهار کرد: همدان بعنوان ایران کوچک، رنگین کمانی از اقوام و گویش‌های مختلف است و باید برگزاری چنین همایش‌هایی در برنامه‌های جاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر استان قرار گرفته و فعالان این عرصه نیز مورد حمایت باشند.

احسانی ضمن تبریک روز قلم، تصریح کرد: قلم وسیله عشق، خرد، اندیشه و روشن‌گری است و بعنوان وسیله‌ای مبارک و مقدس، سرگذشت گذشتگان را تحریر کرده است.

وی ادامه داد: قلم وسیله‌ای است که انسان‌ها را از قرون گذشته به حال وصل می‌کند و بهترین وسیله انتقال ارزش‌ها و اندیشه‌ها در تعالیم اعتقادی و ایدئولوژی است.

احسانی زبان را یکی از عناصر تشکیل دهنده دولت در کنار سرزمین، جمعیت و حاکمیت دانست که سبب انسجام و یکپارچگی جامعه می‌شود و گفت: زبان با کمک به تحکیم وحدت، به هویت یک ملت معنا می‌بخشد و از آن بعنوان عنصری هویت‌بخش یادمی‌شود.

وی اضافه کرد: زبان بعنوان درخت تنومند بیان، می‌تواند کارکرد خود را داشته باشد و گویش‌های محلی شاخ و برگ این درخت محسوب می‌شوند،پس حذف این گویش‌ها بعنوان هویت یک ملت، کاری بیهوده است.

احسانی به ۳۹ گویش مختلف ثبت شده در کشور و گویش‌های مختلف در استان همدان اشاره و بیان کرد: پیشرفت و تمدن هیچ منافاتی با حفظ این خرده فرهنگ‌ها و ارزش‌های بومی ندارد و نباید به صرف مدرنیته این مظاهر سنت را از بین ببریم.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ضمن تاکید بر نقش رسانه در حفظ و تقویت گویش‌های محلی و خرده فرهنگ‌ها، افزود: تقویت فرهنگ بومی هر منطقه به استقلال فرهنگ ملی کشور کمک می کند، گویش‌ها و خرده فرهنگ‌ها به مثابه گل‌هایی هستند که به گلستان فرهنگ و ادبیات معنا می‌بخشند.

احسانی خاطرنشان کرد: امیدواریم این همایش شروعی برای پاسداشت و تقویت گویش‌های محلی استان همدان باشد و برگزاری چنین همایش‌هایی در سراسر کشور به تقویت هویت ملی و دینی کمک کند.

وی در بخش دیگری از میزبانی استان همدان در برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تا سال ۱۴۰۴ خبر داد و افزود: طبق این تفاهم‌نامه که روز گذشته در دفتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضاء رسید، استان همدان به مدت ۵ سال دیگر میزبان برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان خواهد بود که هدیه ای ارزشمند برای تمامی فرهنگ دوستان استان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، فریدون محمودی را از سرمایه‌های فرهنگی کشور و استان دانست و گفت: فریدون محمودی سال‌های متمادی در عرصه فرهنگ قلم می‌زند و در حوزه فرهنگ بومی و نیز فرهنگ و ادبیات کشور، صاحب قلم بوده و آثار بسیاری را به چاپ رسانده است.

به گزارش ایسنا در این مراسم شعرایی از شهرستان‌های همدان، ملایر، رزن، اسدآباد، فامنین، نهاوند و تویسرکان اشعار خود به گویش‌های محلی کردی، لری و ترکی را خواندند.

در پایان مراسم نیز از فریدون محمودی بعنوان یکی از شاعران و نویسندگان برجسته استان همدان تجلیل شد. یکی از ویژگی‌های بارز این نویسنده، سرودن اشعار زیبای محلی با بکارگیری واژه‌های متروک ملایری است که بواسطه این اشعار بین مردم و واژه‌های قدیمی و اصیل ملایری، پیوند ناگسستنی ایجاد و گویش ملایری را حفظ کرده است.  تدریس در مدرسه و دانشگاه، مسئولیت انجمن‌های ادبی، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و همکاری با نشریات مختلف از جمله فعالیت‌های فرهنگی و هنری این نویسنده و شاعر ملایری است. لغات و اصطلاحات ملایری، گل کاسه اشکنک، کِلک زرین و به پاییز دلم سِیلی نکردی چهار اثر ارزنده وی است که به چاپ رسیده و سه مجموعه دیگر زیر چاپ است.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی

خرید تابلو نقاشی از سایت هنری آرت یار

کنترل تلویزیون سامسونگ

امداد خودرو هیوندای

کوله پشتی کودک

دستگاه های صنایع غذایی

فروشگاه اینترنتی اینرژی

سیم و کابل خراسان

پراپ رابین سود

دانلود استوری اینستاگرام

ادکلن بلک افغان

تلویزیون سامسونگ du7000

تعمیر تلویزیون ال جی در تهران

خرید الکتروموتور

یخسازی قالبی

قیمت باتری ماشین با ارسال و نصب رایگان

پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل فیبر نوری

تعمیر کولر گازی در تهران

 

 

 

 

قیمت باتری سرفیس

گلند فلکسیبل

هزینه سفر به مشهد

خرید دیزل ژنراتور

 

هزینه ترجمه

 

 

 

 

 

رپرتاژ به چه معنی است و چه کاربردی دارد؟

 

 

 

 

 

خرید دمپایی و صندل عمده

 

 

 

 

خرید ممبر گروه

 

 

 

 

خرید ووچر پرفکت مانی بدون ثبت نام

نانوسان

چاپ کتاب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تولید فیلم استرچ

 

 

 

 

 

 

سمپاشی ساس

 

 

آجر نسوز

 

 

 

خرید رپورتاژ آگهی

 

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح