تاریخ انتشار : یکشنبه 25 مهر 1400 - 21:58
132 بازدید
کد خبر : 55934

“ارس واش” بلای جان۴۵۰۰هکتار از جنگل‌های ارس سمنان

“ارس واش” بلای جان۴۵۰۰هکتار از جنگل‌های ارس سمنان

 مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان از آلوده بودن حدود چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های ارس این استان به بیماری ارس واش خبر داد. جعفر مرادی حقیقی در بازدیداز طرح کنترل و مبارزه با آفت نیمه انگلی ارس واش در منطقه سرلشت شهرستان مهدیشهراظهار کرد:  بیماری ارس واش تهدید جدی برای جنگل‌های

"ارس واش" بلای جان4500هکتار از جنگل‌های ارس سمنان

 مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان از آلوده بودن حدود چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های ارس این استان به بیماری ارس واش خبر داد.

جعفر مرادی حقیقی در بازدیداز طرح کنترل و مبارزه با آفت نیمه انگلی ارس واش در منطقه سرلشت شهرستان مهدیشهراظهار کرد:  بیماری ارس واش تهدید جدی برای جنگل‌های ارس در سطح استان سمنان که بیشتر در شهرستان های مهدیشهر ،شاهرود و دامغان شایع است.

وی ادامه داد: یکی از عوامل مهم خشک شدن درختان کهنسال و دیرزیست ارس در استان سمنان آلودگی به ارس واش است و همچنین خسارت‌های غیرمستقیم ناشی از آماده سازی جنگل برای آتش سوزی به خاطر خشک شدن شاخه های درختان است.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان سمنان افزود: براساس رصد و پایش آفات و بیماری‌ها که مستمرا در سطح عرصه ‌های منابع طبیعی عملیات اجرایی انجام می‌شود سطح آلودگی در جنگل‌های ارس این استان حدود چهار هزار و ۵۰۰ هکتار بر آورد شده است.

وی تصریح کرد: بیماری ارس واش که یک گیاه نیمه انگلی است ویژه گونه مخروطیان بوده که حیات این نوع درختان را با تهدید جدی روبرو کرده و لذا گستردگی خسارت ناشی از آن نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اضافه کرد: این گیاه نیمه انگل فاقد ریشه بوده ولی به علت داشتن سبزینه و کلروفیل نیمه انگلی محسوب شده است که پس از مستقر شدن روی گیاه میزبان از شیره خام میزبان استحصال کرده و در صورت شدت آلودگی درختان به مرور زمان ضعیف و نهایتا خشک می‌شوند.

وی ادامه داد: شناخته شده ترین و رایج ترین روش های کنترل این بیماری، مبارزه مکانیکی از طریق قطع، برش وامحای سرشاخه های آلوده است که این روش موجب کنترل و کاهش کلونی‌های انگلی شده و همچنین باعث می‌شود بذر کمتری از انگل تولید وانتشار یافته و بیماری در سالهای بعد کمتر شود.

مرادی حقیقی از اجرای طرح ملی صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی در این استان خبر داد و گفت: اعتبارات این طرح همه ساله از محل اعتبارات ملی تامین می‌شود.

وی افزود: در بخش کنترل آفات وبیماری‌های گیاهی از سال ۹۳ تا  تاکنون  در مناطق کانون آلودگی ،حدود یک‌هزار و۱۵۰هکتار از  عملیات کنترل و مبارزه در اراضی جنگلی آلوده استان صورت گرفته است. ضمن اینکه هر ساله و از جمله در سال جاری این عملیات در مناطق آلوده نیز همچنان اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه استان  سمنان با وسعت بالغ بر ۹.۷ میلیون هکتار حدود ۳۵۲ هزار هکتار عرصه های مشجرو جنگلی دارد اضافه کرد: حدود ۱۵۰ هزار هکتار از این اراضی جنگلی را درختان سوزنی برگ ارس  تشکیل می‌دهد که عمده پراکنش آن در ارتفاعات آهکی جنوب البرز و در گستره‌ای از شهرستان گرمسار تا شهرستان میامی را در برگرفته است .

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان افزود: تراکم جنگل‌های ارس، در شهرستان‌های مهدیشهر، دامغان و شاهرود بیشتر از سایر مناطق استان سمنان است.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی

پراپ رابین سود

دانلود استوری اینستاگرام

ادکلن بلک افغان

تلویزیون سامسونگ du7000

تعمیر تلویزیون ال جی در تهران

خرید الکتروموتور

یخسازی قالبی

قیمت باتری ماشین با ارسال و نصب رایگان

پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل فیبر نوری

تعمیر کولر گازی در تهران

قیمت آجر

لیست قیمت اتحادیه شارژ کپسول آتش نشانی

خرید صندلی پزشکی

لوازم یدکی تاپ یدک

قیمت باتری سرفیس

گلند فلکسیبل

هزینه سفر به مشهد

خرید دیزل ژنراتور

 

هزینه ترجمه

 

آموزش محاسبه حق سنوات و پایه سنوات 1403

 

قیمت فنس

 

رپرتاژ به چه معنی است و چه کاربردی دارد؟

 

 

 

 

 

خرید دمپایی و صندل عمده

 

 

 

 

خرید ممبر گروه

 

 

 

 

 

خرید ووچر پرفکت مانی بدون ثبت نام

نانوسان

چاپ کتاب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تولید فیلم استرچ

 

 

 

 

 

 

سمپاشی ساس

 

 

آجر نسوز

 

 

 

خرید رپورتاژ آگهی

 

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح