تاریخ انتشار : شنبه 13 آذر 1400 - 16:39
102 بازدید
کد خبر : 142378

روزهای سخت زندگی خانوارهای سیل‌زده “کرناچی”

روزهای سخت زندگی خانوارهای سیل‌زده “کرناچی”

ایسنا/کرمانشاه ورزشگاه کارگران شهرک “معلم” کرمانشاه جایی است که بیش از ۳۰ خانوار سیل‌زده “کرناچی” کرمانشاه در آن اسکان اضطراری یافته و در چادرهای برپا شده در آن زندگی می‌کنند. به گزارش خبرنگار ایسنا، سیلاب اخیر در شهر کرمانشاه به تعدادی از واحدهای مسکونی شهرک کرناچی آسیب وارد کرد و آب تا نزدیک سقف برخی از

روزهای سخت زندگی خانوارهای سیل‌زده "کرناچی"

ایسنا/کرمانشاه ورزشگاه کارگران شهرک “معلم” کرمانشاه جایی است که بیش از ۳۰ خانوار سیل‌زده “کرناچی” کرمانشاه در آن اسکان اضطراری یافته و در چادرهای برپا شده در آن زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، سیلاب اخیر در شهر کرمانشاه به تعدادی از واحدهای مسکونی شهرک کرناچی آسیب وارد کرد و آب تا نزدیک سقف برخی از خانه‌ها بالا آمد. اسباب و وسایل زندگی مردم در لجن و گل و لای باقی ماند و خود آنها نیز حالا چند روزی است که در این محل اسکان یافته‌اند.

اهالی کرناچی از شرایط زندگی که دارند گلایه‎مندند و درخواستشان از مسئولین این است که هرچه زودتر خانه و زندگیشان تعیین تکلیف شود.

بلاتکلیفی مهمترین مشکل این ۳۰ خانواده است که با جمعیتی نزدیک به ۱۲۰ نفر در یک سالن ورزشی سرپوشیده و در چادرها اسکان دارند، اما مدام نگران وضعیت خانه و زندگیشان هستند.

در ورودی سالن ورزشی یکی از این اهالی کرناچی به نمایندگی از سایر خانواده‌ها توضیحاتی درباره وضعیت مردم سیل زده کرناچی می‌دهد و می‌گوید: ابتدا ۴۷ خانواده در این سالن ورزشی و در چادرهایی که هلال احمر برپا کرده اسکان یافتند، اما اکنون با گذشت چند روز تعدادی از این خانوارها به منازل خود برگشتند و ۳۱ خانواده با ۱۲۰ نفر جمعیت باقی ماندند.

“رحیمی” ادامه داد: هم اکنون اینجا در چادر زندگی می‌کنیم و سه وعده غذی گرم به ما داده می‌شود، اما مشکل ما غذا نیست. تقضا داریم وضعیت خانه‌های ما تعیین تکیلف شود.

این ساکن کرناچی با بیان اینکه خانه‌ها باید هرچه زودتر کارشناسی شود، افزود: می‌خواهیم بدانیم خانه‌هایی که آب وارد آنها شده قابل سکونت است یا نه. اگر قابل سکونت است که برگردیم و خانه را تمیز کنیم و اگر نیست دولت فکری برای اسکان ما بکند تا تکلیف خانه‌هایمان معلوم شود.

وی اشاره‌ای هم به مشکلات سالن ورزشی محل اسکان سیل‌زده‌ها داشت و گفت: در این سالن حمام نداریم و مردم نزدیک به ۱۰ روز است حمام نکرده‌اند. به علاوه وضعیت بهداشت سرویس‌های بهداشتی اصلاً مطلوب نیست و برخی از کودکان بیمار شده‌اند.

رحیمی از سر و صدا و شلوغی زیادی که در این سالن ورزشی به دلیل تعدد خانوارها وجود دارد هم یاد کرد و ادامه داد: اینجا چند خانم باردار داریم که زندگی در این شرایط شوغی و چادر برای آنها بسیار دشوار است.

” میرزایی” یکی دیگر از ساکنان شهرک کرناچی است و با انتقاد از اینکه مدام به آنها گفته می‌شود باید این سالن ورزشی را ترک کنند، یادآور شد: به ما می‌گویند در حیاط خانه خود چادر برپا کنید، چطور می‌توانیم روی گل و لجن چادر بزنیم و زندگی کنیم؟

وی ادامه داد: حتی به ما گفتند اگر طی چند روز مشخص این سالن ورزشی را تخلیه نکنیم، دیگر چادر هم به ما تعلق نمی‌گیرد.

این شهروند ساکن کرناچی خاطرنشان کرد: از ما می‌خواهند به خانه‌هایی برگردیم که اگرچه آب کمی در آن فروکش کرده اما تا نزدیک پریز برق خانه‌ها گل و لجن وجود دارد. یا اینکه می‌گویند به منزل بستگان خود برودید در حالی که این بستگان در این چند روز یک تلفن به ما نزدند که حتی در منزل آنها حمام کنیم.

میرزایی با بیان اینکه بسیاری از مردم حتی یک دانه لیوان هم از خانه خود خارج نکرده‌اند، اضافه کرد: کوچه‌های کرناچی پر از لجن و گل است و مردم اگر بخواهند باید با لودر وسایلشان را بیاورند.

وی ادامه داد: اصلاً هنوز در برخی از مناطق آب و برق و گاز وصل نیست که مردم بخواهند به خانه‌هایشان برگردند.

” مرضیه” زنی است که قبل از وقوع سیل و با شروع بارندگی‌ها در خانه‌اش چشمه جوشیده و همه همسایه‌ها را نیز برای شرایط بد خانه‌اش شاهد می‌گیرد.

وی گفت: امکان اینکه به آن خانه برگردم وجود ندارد، اما در اینجا نیز شرایط خوبی نداریم. خود ما هم دلمان نمی‌خواهد در این سالن بمانیم اما مدام به ما می‌گویند که باید تخلیه کنیم.

یکی دیگر از زنان ساکن کرناچی نیز با بیان اینکه زنان نیازمند امکانات بهداشتی هستند، اضافه می‌کند: اینجا حتی جایی برای شستن لباس‌های کثیف و خشک کردن آنها نداریم.

وی یادآور شد: خانه‌ها نیز تا نزدیک به سقف پر از گل است و حتی وسایل زندگی ما دیگر قابل شست و شو و یا استفاده نیست.

” شریفی” یکی دیگر از مردان ساکن این سالن ورزشی است و با اشاره به ورود آب به منازل، گفت: این آب مارهای سمی را به خانه‌های ما آورده و عکس‌های آن نیز موجود است.

وی افزود: از ترس مار و بخاطر وجود لجن و گل و لای خانه‌ها را ترک کردیم، اما اکنون نگران خانه‌هایمان هستیم و امکان برگشت نداریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از وسایل در گل و لای مدفون شده، تاکید کرد: نگران آن هستیم وسایل باقی مانده نیز دزدیده شود.

این ساکن کرناچی عنوان کرد: برخی از مردها شب‌ها نزدیک خانه‌ها می‌روند تا نگذارند دزد به منازلمان نزدیک شود.

—گلایه‌های ساکنان این چادرها زیاد است، از مرد مستاجری که دو کودک خردسال بی‌مادر دارد و آنها را نزد کسی گذاشته و خودش در چادر است. زنی که آخرین روزهای بارداری را طی می‌کند و به سختی راه می‌رود. مردی که فرزندش ۲۸ فروردین عمل دارد و نگران آن است که کودکش را بعد از عمل کجا ببرد تا بدنش عفونت نکند و ….

جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه نیز درباره وضعیت سیل‌زدگان کرناچی گفت: آب در این منطقه عمدتاً فروکش کرده و افرادی که منازل آنها آسیب ندیده می‌توانند به خانه‌های خود برگردند.

وی با بیان اینکه محلی که برای اسکان این افراد در نظر گرفته شده برای اسکان اضطراری است، افزود: درباره اینکه این افراد چقدر می‌توانند در سالن‌های ورزشی مستقر باشند باید پاسخ دقیق‌تر را از هلال احمر پرسید.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه درباره وضعیت قطعی آب، برق و گاز که از سوی مردم عنوان می‌شود نیز یادآور شد: در مناطقی که ساخت و سازها مجاز است، هیچ‌گونه قطعی آب، برق و گاز نداریم.

بالایی گفت: اگر قطعی هم وجود داشته باشد مربوط به مناطقی است که ساخت و ساز و انشعاب غیرمجاز دارند.

وی درباره ارزیابی وضعیت منازل مسکونی آسیب دیده نیز تاکید کرد: مقرر شده بنیاد مسکن بلافاصله نسبت به ارزیابی منازل اقدام کند.

عادل شفیعی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان کرمانشاه نیز درباره وضعیت اسکان اضطراری سیل‌زدگان کرناچی که در ورزشگاه کارگران زندگی می‌کنند، گفت: هلال احمر هیچکس را مجبور به ترک این اردوگاه نمی‌کند.

وی ادامه داد: امکان اسکان اضطراری برای تمام کسانی که خانه‌های آنها قابل سکونت نیست، تا زمانی که این شرایط را دارند فراهم است.

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان کرمانشاه با بیان اینکه به هر حال مردم باید به زندگی عادی برگردند، یادآور شد: البته جمعیت هلال احمر چادر و امکانات را در اختیار افرادی که بخواهند به خانه‌های خود برگردند، قرار خواهد داد.

گزارش از: فاطمه کمانی، خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی

پراپ رابین سود

دانلود استوری اینستاگرام

ادکلن بلک افغان

تلویزیون سامسونگ du7000

تعمیر تلویزیون ال جی در تهران

خرید الکتروموتور

یخسازی قالبی

قیمت باتری ماشین با ارسال و نصب رایگان

پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل فیبر نوری

تعمیر کولر گازی در تهران

قیمت آجر

لیست قیمت اتحادیه شارژ کپسول آتش نشانی

خرید صندلی پزشکی

لوازم یدکی تاپ یدک

قیمت باتری سرفیس

گلند فلکسیبل

هزینه سفر به مشهد

خرید دیزل ژنراتور

 

هزینه ترجمه

 

آموزش محاسبه حق سنوات و پایه سنوات 1403

 

قیمت فنس

 

رپرتاژ به چه معنی است و چه کاربردی دارد؟

 

 

 

 

 

خرید دمپایی و صندل عمده

 

 

 

 

خرید ممبر گروه

 

 

 

 

 

خرید ووچر پرفکت مانی بدون ثبت نام

نانوسان

چاپ کتاب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تولید فیلم استرچ

 

 

 

 

 

 

سمپاشی ساس

 

 

آجر نسوز

 

 

 

خرید رپورتاژ آگهی

 

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح