تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 - 1:31
146 بازدید
کد خبر : 131986

صید کرونا در بازارهای شلوغ گلستان

صید کرونا در بازارهای شلوغ گلستان

ایسنا/گلستان شلوغی بازارها در روزهای پایانی سال از یک سو نویدبخش جریان داشتن زندگی بین خانواده‌ها با گذشت سالی سخت است و از سوی دیگر تور پهن شده زرینی برای ویروس کروناست که قربانیان خود را از درون آن صید می‌کند. سال ۱۳۹۹ با تمام سختی‌ها و محدودیت‌هایی که هیچ‌یک از ما تا پیش از این،

صید کرونا در بازارهای شلوغ گلستان

ایسنا/گلستان شلوغی بازارها در روزهای پایانی سال از یک سو نویدبخش جریان داشتن زندگی بین خانواده‌ها با گذشت سالی سخت است و از سوی دیگر تور پهن شده زرینی برای ویروس کروناست که قربانیان خود را از درون آن صید می‌کند.

سال ۱۳۹۹ با تمام سختی‌ها و محدودیت‌هایی که هیچ‌یک از ما تا پیش از این، آن را تجربه نکرده بودیم رو به پایان است. نرفتن به خانه دوست و فامیل، پرهیز از مسافرت، شستن مداوم دست‌ها و نفس کشیدن زیر ماسک‌های چند لایه، شاید در زبان ساده باشد اما کار بزرگی بود که ما آن را انجام دادیم و امروز اینجا در کنار خانواده و دوستانمان نفس می‌کشیم.

یک هفته بیشتر به نوروز باستانی ایرانیان باقی نمانده؛ نوروزی که مشهور به شادمانی است و مردمان ایران زمین با پوشیدن لباس‌های نو، غم‌ها را از دل برون می‌کنند و حس تازگی را به برای یکدیگر به ارمغان می‌آورند.

این روزها تب‌وتاب خرید عید نوروز بالاگرفته و بازارها شلوغ و پر رونق شده‌اند. مردمی که یک سال زندگی با محدودیت را پشت سر گذاشته و خسته از این وضعیت هستند، به امید آنکه خریدی انجام داده و زندگی‌شان را در آستانه سال جدید به نوعی نونوار کنند، راهی خرید می‌شوند.

همه ما می‌دانیم که رابطه مستقیم و ساده‌ای بین کرونا و تجمع وجود دارد و هر جا که تجمعات شکل می‌گیرد، ویروس کرونا نیز با سرعت بیشتری بین افراد منتقل می‌شود. این ویروس سیری پذیر نیست و تا می‌تواند به دنبال قربانی می‌گردد؛ بازارهای شلوغ قطعاً محلی است که ویروس کرونا که نوع جهش‌یافته آن هم در سطح کشور پخش شده، با خیال راحت در آنجا قربانیان خود را انتخاب می‌کند.

هر چند با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا فروش‌ ویژه بهاری و حراجی‌ها در آستانه سال جدید ممنوع شده و این کار جلوی برخی تجمعات را گرفته، اما در گلستان بازارهای محلی و سنتی به قوت خود در حال فعالیت هستند. مشاهدات میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد که در این بازارها برخی از فروشندگان بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ارائه خدمات می‌پردازند.

گلستان این روزها با همراهی مردم و مجاهدت‌های کادر درمان در وضعیت با ثبات از نظر شیوع کرونا قرار دارد و نباید این دستاورد بزرگ، با بی‌توجهی برخی‌ها از دست برود. از زمان شیوع ویروس کرونا، مردم گلستان سه موج بیماری را پشت سر گذاشته و طی این مدت بیش از ۱۶۰۰ هم استانی خود را از دست داده‌اند.

مردم زمان خریدشان را مدیریت کنند

رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران با تاکید با اهمیت مدیریت زمان خرید از سوی مردم، به ایسنا گفت: بازارهای معمولاً در زمان غروب شلوغ هستند و کسانی که واقعاً تمایل به خرید حضوری دارند می‌توانند در زمان‌های دیگر خصوصاً صبح‌ها اقدام به این کار کنند.

علیجان تبرایی ضمن توصیه نسبت به خرید آنلاین، بیان کرد: نظام حاکمیتی باید بستر دسترسی آسان مردم به خرید آنلاین را فراهم کند؛ البته اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته و مردم می‌توانند از این بستر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مردم خودشان بهترین مدل مدیریت خرید را می‌دانند، گفت: بهتر است در این ایام تنها خریدهای ضروری انجام گیرد؛ به‌عنوان مثال کالاهایی که می‌توان بعد از نوروز آنها را خریداری کرد، بهتر است در این روزها خریداری نشوند.

رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: بازار یکی از محل‌هایی است که کنترل آن به شدت سخت است و فرد هر چقدر هم هوشیار باشد، شاید لحظه‌ای رعایت پروتکل‌ها از کنترلش خارج و گرفتار این بیماری شود.

تبرایی گفت: طبق بررسی صورت گرفته بیشترین موارد آلودگی به این ویروس کرونا در مراکز درمانی و بهداشتی با توجه به مراجعه بیماران و حضور مردم در دورهمی‌ها و بازار و تجمعات رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت شیوع کرونا در گلستان پایدار و دارای شیب نزولی است، تصریح کرد: امیدواریم با تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم خصوصاً در ایام پایانی سال و توسعه برنامه واکسیناسیون، شرایط بهتری داشته باشیم.

امسال ازدحام جمعیت در بازارها کمتر است

سید محسن علوی نیا_ مدیر گروه بهداشت محیط گلستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال کشیک‌های نوروزی بهداشت از ۲۰ اسفندماه آغاز شده و تا ۱۵ فروردین‌ماه سال آینده ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نیروهای ما از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب در سطح شهر و روستا حضور دارند، گفت: امسال در بازرسی از مراکز تهیه و توزیع و عرضه مواد غذایی و اماکن عمومی حساس، رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز لحاظ شده است. با توجه به در پیش بودن سال نو و شلوغ شدن آرایشگاه‌ها، بازدید از این محل‌ها به‌صورت ویژه در دستور کار قرارگرفته است.

مدیر گروه بهداشت محیط گلستان بیان کرد: امسال ازدحام جمعیت در بازار نسبت به سال‌های گذشته کمتر است.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از حضورهای مردم در بازارها ضروری نیست، گفت: مردم حتی‌المقدور در اجتماعات حضور پیدا نکنند و در صورت ضرورت به این کار، حتماً به پروتکل‌های بهداشتی مخصوصاً استفاده از ماسک توجه جدی داشته باشند.

علوی نیا با بیان اینکه رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم و بازاریان در حدی نیست که بتوان با آن بر ویروس کرونا غلبه کرد، گفت: تا وقتی‌که برخوردهای ما در حوزه کرونا شخصی نباشد، به نقطه مطلوب نمی‌رسیم. باید با افرادی که بدون ماسک در صف نانوایی یا مغازه حاضر شده و موجب سرایت بیماری به افراد دیگر می‌شوند نیز برخورد کرد نه اینکه فقط مغازه‌دار را به خاطر ارائه خدمت به فرد بدون ماسک جریمه کرد.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: وقتی در مواردی مشاهده می‌شود که خود مسئولان پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند چه انتظاری باید از مردم داشت؟

مدیر گروه بهداشت محیط گلستان بیان کرد: وقتی از مردم می‌خواهیم به خاطر جلوگیری از شیوع کرونا در خانه بمانند، باید نیاز آنها به مرغ، روغن و یا برخی اقلام دیگر را تأمین کنیم تا مجبور نباشند در صف‌های شلوغ حضور پیدا کنند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی و قطع زنجیره ویروس کرونا نیاز به همراهی مردم و دولت و مسئولان در کنار یکدیگر دارد.

همانطور که یک سال گذشته را با صبوری و تحمل سختی‌های فراوان از برخی محدودیت‌ها پشت سر گذاشته‌ایم، بهتر است این ایام را نیز به همین شکل پشت سر بگذاریم تا در سال جدید به‌جای پوشیدن لباس سلامتی و تندرستی، لباس بیماری و غم را بر تن نپوشیم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی

پراپ رابین سود

دانلود استوری اینستاگرام

ادکلن بلک افغان

تلویزیون سامسونگ du7000

تعمیر تلویزیون ال جی در تهران

خرید الکتروموتور

یخسازی قالبی

قیمت باتری ماشین با ارسال و نصب رایگان

پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل فیبر نوری

تعمیر کولر گازی در تهران

قیمت آجر

لیست قیمت اتحادیه شارژ کپسول آتش نشانی

خرید صندلی پزشکی

لوازم یدکی تاپ یدک

قیمت باتری سرفیس

گلند فلکسیبل

هزینه سفر به مشهد

خرید دیزل ژنراتور

 

هزینه ترجمه

 

آموزش محاسبه حق سنوات و پایه سنوات 1403

 

قیمت فنس

 

رپرتاژ به چه معنی است و چه کاربردی دارد؟

 

 

 

 

 

خرید دمپایی و صندل عمده

 

 

 

 

خرید ممبر گروه

 

 

 

 

 

خرید ووچر پرفکت مانی بدون ثبت نام

نانوسان

چاپ کتاب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تولید فیلم استرچ

 

 

 

 

 

 

سمپاشی ساس

 

 

آجر نسوز

 

 

 

خرید رپورتاژ آگهی

 

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح