تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آذر 1400 - 18:26
87 بازدید
کد خبر : 154371

مشاور رئیس جمهور افغانستان: طالبان طرفی نیست که برای خروج نیروهای خارجی تصمیم بگیرد

مشاور رئیس جمهور افغانستان: طالبان طرفی نیست که برای خروج نیروهای خارجی تصمیم بگیرد

یکی از مشاوران ارشد رئیس جمهور افغانستان در امور آشتی قبایل و احزاب سیاسی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد، طالبان به تنهایی نمی‌تواند به خروج نیروهای خارجی از افغانستان رسیدگی کند چرا که دولت کابل طرفی است که تمامی توافقنامه‌های خارجی را امضا کرده و می‌تواند ضمانت‌های مربوطه را تامین کند. به گزارش

مشاور رئیس جمهور افغانستان: طالبان طرفی نیست که برای خروج نیروهای خارجی تصمیم بگیرد

یکی از مشاوران ارشد رئیس جمهور افغانستان در امور آشتی قبایل و احزاب سیاسی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد، طالبان به تنهایی نمی‌تواند به خروج نیروهای خارجی از افغانستان رسیدگی کند چرا که دولت کابل طرفی است که تمامی توافقنامه‌های خارجی را امضا کرده و می‌تواند ضمانت‌های مربوطه را تامین کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، طالبان روز یکشنبه ضرب‌الاجلی صادر کرد و در آن به آمریکا گفت طبق توافقی که با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور امضا کرده آنها باید نیروهای خود را تا اول مه از افغانستان خارج کنند. طالبان هشدار داد که عدم پیروی از این توافق پیامدهای جدی خواهد داشت.

“حاجی نظیر احمدزای”، مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان در امور آشتی قبایل و احزاب سیاسی در این مصاحبه گفت: بیانیه طالبان در رابطه با خروج نیروهای خارجی نادرست است چرا که تصمیم برای خروج نیروهای خارجی تنها در توافق‌نامه با دولت کابل مطرح شده است. ما توافقات امنیتی و استراتژیکی با آمریکا و دیگر کشورها داریم بنابراین تنها دولت کابل می‌تواند ضمانت‌ها برای خارجی‌ها را تامین کند و در مورد خروج نیروهای خارجی تنها با دولت کابل مشورت خواهد شد.

وی افزود: دیگر کشورها تاکنون متوجه شده‌اند که تنها دولت کابل طرفی است که آنها می‌توانند درباره برنامه‌های خروج نیروهایشان با آن مذاکره کنند و در عوض ضمانت‌هایی را به دست آورند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا مشغول بررسی این توافق با طالبان است. واشنگتن بررسی می‌کند که آیا طالبان به تعهد خود برای کاهش خشونت و قطع ارتباط با سازمان‌های تروریستی پایبند بوده است یا خیر.

حاجی نظیر احمدزای در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: مادامی که طالبان در اجرای تعهدش به کاهش خشونت و اجرای آتش‌بس ناکام باشد، مذاکرات صلح میان دولت کابل و این جنبش تندرو، “اتلاف وقت” است.

وی افزود: تا زمانی که آتش‌بسی تحقق نیابد، این مذاکرات کارآمد نخواهد بود و تنها اتلاف وقت است.

حاجی نظیر احمدزای درباره تاخیر در دور دوم مذاکرات گفت: هیات کابل برای مدت طولانی در دوحه بوده و آماده ادامه مذاکرات است. اما متاسفانه طالبان در سفرهای خارجی به سر برده و این مذاکرات به تاخیر افتاده است.

وی افزود: همان طور که می‌بینید طالبان به وعده خود درباره یک آتش‌بس عمل نکرده، خشونت‌ها را افزایش داده، در شهرها بمب منفجر کرده و به درگیری‌ها دامن زده که همه این اقدامات هم از نظر جامعه بین‌الملل و هم از نظر ملت افغان غیرقابل قبول است.

این مقام افغان تصریح کرد: هیات کابل از زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان درخواست خواهد کرد تا خواستار آتش‌بسی در این روند صلح شود.

حاجی نظیر احمدزای گفت: اگر طالبان می‌خواهد صلح کند، باید با دولت و ملت افغان مذاکره کند. خلیلزاد به کابل بازگشته و دولت به او گفته مادامی که طالبان با دولت افغانستان به توافق دست نیابد، به هدف خود نخواهد رسید.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی

پراپ رابین سود

دانلود استوری اینستاگرام

ادکلن بلک افغان

تلویزیون سامسونگ du7000

تعمیر تلویزیون ال جی در تهران

خرید الکتروموتور

یخسازی قالبی

قیمت باتری ماشین با ارسال و نصب رایگان

پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل فیبر نوری

تعمیر کولر گازی در تهران

قیمت آجر

لیست قیمت اتحادیه شارژ کپسول آتش نشانی

خرید صندلی پزشکی

لوازم یدکی تاپ یدک

قیمت باتری سرفیس

گلند فلکسیبل

هزینه سفر به مشهد

خرید دیزل ژنراتور

 

هزینه ترجمه

 

آموزش محاسبه حق سنوات و پایه سنوات 1403

 

قیمت فنس

 

رپرتاژ به چه معنی است و چه کاربردی دارد؟

 

 

 

 

 

خرید دمپایی و صندل عمده

 

 

 

 

خرید ممبر گروه

 

 

 

 

 

خرید ووچر پرفکت مانی بدون ثبت نام

نانوسان

چاپ کتاب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تولید فیلم استرچ

 

 

 

 

 

 

سمپاشی ساس

 

 

آجر نسوز

 

 

 

خرید رپورتاژ آگهی

 

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح