تاریخ انتشار : شنبه 15 آبان 1400 - 23:21
58 بازدید
کد خبر : 77693

پشتکار؛ راه موفقیت هنرجویان در بازار

پشتکار؛ راه موفقیت هنرجویان در بازار

ایسنا/زنجان یک کارآفرین در حوزه قلم‌زنی بر روی مس گفت: پشتکار و تدوام راه موفقیت هنرجویان در بازار است. ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی جوانان و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های عظیم نیروی جوان، مستعد و تحصیل‌کرده کشور در راستای تحقق توسعه پایدار فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، ورزشی، کارآفرینی و اشتغال، یکی از اهداف تفاهم‌نامه منعقده

پشتکار؛ راه موفقیت هنرجویان در بازار

ایسنا/زنجان یک کارآفرین در حوزه قلم‌زنی بر روی مس گفت: پشتکار و تدوام راه موفقیت هنرجویان در بازار است.

ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی جوانان و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های عظیم نیروی جوان، مستعد و تحصیل‌کرده کشور در راستای تحقق توسعه پایدار فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، ورزشی، کارآفرینی و اشتغال، یکی از اهداف تفاهم‌نامه منعقده بین وزارت ورزش ‌و جوانان و جهاددانشگاهی است.

در این راستا مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی زنجان (منش)، موضوعاتی از قبیل مشارکت در برگزاری نشست‌های تخصصی، همایش‌ها، سمینارها، کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی، فرهنگی، کارآفرینی و اشتغال و نیز استفاده از توانمندی‌های علمی، تخصصی و تجربیات جهاددانشگاهی را در راستای اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای حوزه جوانان بر عهده دارد.

صندلی تجربه، یکی از برنامه‌هایی است که در این راستا برگزار می‌شود. لیدا شاقلی مهمان صندلی داغ بود که در حوزه قلم‌زنی روی مس و بافت فرش و گیلم، فعالیت می‌کند.

– لطفا خودتان را معرفی کنید:

لیدا شاقلی هستم. پنج سال قبل در حوزه فرش و گلیم فعالیت داشتم و از آنجایی که زنجان، استانی با پتانسیل بالا برای پیشرفت و توسعه کاری در حوزه فرش است، کارگاه کوچکی با دو نیروی انسانی راه‌اندازی کردیم و پس از آن در دوره‌های مختلف بافت، زیر نظر اساتید آموزش دیدم و حال در کارگاه ۵۰ نفر نیرو فعالیت دارند که صفر تا صد کار را خودشان انجام می‌دهند.

از سال ۹۸، از طریق جهاددانشگاهی با دوره‌های قلم‌زنی بر روی مس آشنا شدم و با پیشران جهاددانشگاهی به فعالیت ادامه دادم و این فرآیند تا راه‌اندازی کارگاهی در این حوزه ادامه یافت و نتیجه آن ایجاد اشتغال برای زنان و مردان در هر دو کارگاه بود.

– چگونه وارد این حرفه شدید؟

به خاطر علاقه‌ای که داشتم، وارد حوزه قلم‌زنی بر روی مس شدم و این علاقه از کودکی با من بود و پس از ثبت‌نام در دوره‌های جهاددانشگاهی آموزش دیده و فعالیت خود را آغاز کردم و حال پس از تمرین و تکرار، خود مدرس این هنر هستم. چون کارگاه ما از تولید به مصرف است، محصولات قیمت پایین‌تری به بازار داشته و در نتیجه متقاضی و سفارش زیادی داریم. پدرم به دلیل علاقه خود به این حرفه، مشوق من برای شروع و ادامه آن بودم.

– آموزش این حرفه چگونه است؟

اساتید بسیاری در زنجان موافق آموزش قلم‌زنی به صورت استاد و شاگردی است ولی من شخصاً با این روش موافق نیستم؛ چراکه شاگرد در این روش، سختی زیادی را تجربه می‌کند. یادگیری این حرفه زیر نظر آموزشگاه یا هنرکده می‌تواند فرد را سریع‌تر به موفقیت برساند و این مهم مشروط به پشتکار و تلاش آموزش‌گیرنده است، حتی می‌توان به صورت مجازی و با مشاهده و دقت در فیلم‌های آموزشی، این حرفه را یاد گرفت و علاقه شرط اول آن است. با هفته‌ای ۲۵ ساعت کار می‌توان در شش هفته دوره مقدماتی را یاد گرفت.

– در رابطه با تاریخچه قلم‌زنی توضیح دهید:

قلم‌زنی روی مس از دوره‌های بسیار دور در کشور وجود داشت ولی از دوره صفویه در کشور رواج بیشتری یافت و بیشتر در غرب و شمال‌غرب کشور مرسوم است و چون اصفهان در آن دوره پایتخت کشور بود، این هنر رواج بیشتری در آن استان نیز داشت. در کشوهای دیگر نیز این هنر وجود دارد ولی به اندازه ایران تکامل‌یافته و گسترده نیست.

– ورود به بازار کار برای هنرجویان چگونه است؟

هنرجویانی که آموزش می‌بینند، اگر به این حرفه به عنوان شغل نگاه کنند، آماده‌سازی سفارش‌های کارگاه به این افراد واگذار می‌شود. باید توجه داشت که هر کاری در صورت وقت گذاشتن برای آن درآمدزایی دارد. پس از پایان آموزش، افراد با میز و صندلی در خانه می‌توانند با بازاریابی در فضای مجازی کار خود را شروع کنند و یا با اجاره مغازه‌ای، کار خود را آغاز کنند.

قلم‌زنی هنری با امکان توسعه و پیشرفت است و هرکس بنا به خلاقیت خود می‌تواند سبک کاری خود را ایجاد کند و بازار و مشتری منحصر به فرد خود را داشته باشد.

– چه ابزاری برای قلم‌زنی نیاز است؟

قلم‌های متفاوتی در دوره مبتدی و پیشرفته نیاز این هنر است و پس از آن چکش، پرگار مخصوص قلم‌زنی و ظرف مسی، نقره‌ای، برنجی و یا هر چیزی که قلم‌زنی برای روی آن انجام می‌شود، نیاز است.

– چه کمک‌هایی را می‌توان برای ترویج این هنر از مسئولان داشت؟

متاسفانه در کشور شاهد کم‌توجهی به مشاغل حوزه صنایع‌دستی هستیم و این سببب می‌شود که علاقه‌مندان به این حوزه، به جای اشتغال در حوزه مورد علاقه خود، به سمت سایر مشاغل حرکت کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند فایل کامل این گفت‌وگو را در صفحه اینستاگرامی باشگاه علمی‌فرهنگی دانشجویان زنجان به آدرس znuclop@ مشاهده کنند.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی

پراپ رابین سود

دانلود استوری اینستاگرام

ادکلن بلک افغان

تلویزیون سامسونگ du7000

تعمیر تلویزیون ال جی در تهران

خرید الکتروموتور

یخسازی قالبی

قیمت باتری ماشین با ارسال و نصب رایگان

پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل فیبر نوری

تعمیر کولر گازی در تهران

قیمت آجر

لیست قیمت اتحادیه شارژ کپسول آتش نشانی

خرید صندلی پزشکی

لوازم یدکی تاپ یدک

قیمت باتری سرفیس

گلند فلکسیبل

هزینه سفر به مشهد

خرید دیزل ژنراتور

 

هزینه ترجمه

 

آموزش محاسبه حق سنوات و پایه سنوات 1403

 

قیمت فنس

 

رپرتاژ به چه معنی است و چه کاربردی دارد؟

 

 

 

 

 

خرید دمپایی و صندل عمده

 

 

 

 

خرید ممبر گروه

 

 

 

 

 

خرید ووچر پرفکت مانی بدون ثبت نام

نانوسان

چاپ کتاب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تولید فیلم استرچ

 

 

 

 

 

 

سمپاشی ساس

 

 

آجر نسوز

 

 

 

خرید رپورتاژ آگهی

 

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح