تاریخ انتشار : جمعه 14 آبان 1400 - 19:41
63 بازدید
کد خبر : 74421

یادبود ذوفنون اصفهان

یادبود ذوفنون اصفهان

ایسنا/اصفهان تکمیل کتاب‌های ناتمام مرحوم یقینی، ایجاد بنیادی علمی، فرهنگی و هنری به نام او و ساخت موزه‌ای در دانشگاه اصفهان، سه پیشنهادی بود که در مراسم نکوداشت مرحوم حسین یقینی، اصفهان شناس، هنرمند داروساز، مؤلف، محقق و مدرس دانشگاه اصفهان مطرح شد. حسن اکلیلی، بازیگر سینما و تئاتر اصفهان در مراسم نکوداشت مرحوم حسین یقینی که

یادبود ذوفنون اصفهان

ایسنا/اصفهان تکمیل کتاب‌های ناتمام مرحوم یقینی، ایجاد بنیادی علمی، فرهنگی و هنری به نام او و ساخت موزه‌ای در دانشگاه اصفهان، سه پیشنهادی بود که در مراسم نکوداشت مرحوم حسین یقینی، اصفهان شناس، هنرمند داروساز، مؤلف، محقق و مدرس دانشگاه اصفهان مطرح شد.

حسن اکلیلی، بازیگر سینما و تئاتر اصفهان در مراسم نکوداشت مرحوم حسین یقینی که امروز (سه‌شنبه_هشتم تیرماه) در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار و به صورت زنده برای مخاطبان در فضای مجازی پخش شد، گفت: مرحوم یقینی در ۲۸ رشته تبحر داشت و گمان نمی‌کنم تا صد سال بعد شاهد تولد چنین انسانی باشیم.

وی با بیان خاطره‌ای ادامه داد: هر بار که به برنامه‌ای دعوت می‌شدم و با زیر و رو کردن کتابخانه، مطلب درخوری دربارۀ مقصدی که باید برای اجرای برنامه به آن سفر می‌کردم پیدا نمی‌شد، با دکتر یقینی تماس می‌گرفتم و او در هر ساعتی از شبانه‌روز، با روی خوش و لهجۀ دوست‌داشتنی‌اش می‌گفت «نوکردم حسن، می نوسم و میدم». خاطرم هست در سفری که به کاشان داشتم، از جملاتی که این اصفهان شناس برجسته دربارۀ شهر کاشان گفته بود استفاده کردم و وقتی برنامه تمام شد، دست‌اندرکاران پرسیدند «شما کاشان به دنیا آمده‌اید؟» گفتم نه. گفتند «هیچ مهمانی چنین اطلاعات دقیقی از کاشان نداشته» و اعتراف کردم که این علم، صدقه‌سر وجود دکتر یقینی بوده است.

این بازیگر تئاتر و سینما با اظهار تأسف از اینکه کرونا مانع حضور همۀ دوستداران مرحوم یقینی در مراسم نکوداشت او شده، از حاضران خواست این هنرمند را که به وطن، دانشگاه و علم عشق می‌ورزید تشویق کنند.

حسین همتی نژاد، رئیس هیأت مدیره انجمن صنعت پخش اصفهان نیز با ستودن همت و پشتکار مرحوم یقینی گفت: تبحر او در رشته‌های مختلف هنری، علمی و صنعتی باعث می‌شد که همه حس نزدیک بودن با او را داشته باشند و کارهای ماندگاری که این بزرگمرد انجام داده نامش را جاویدان خواهد کرد.

در ادامۀ مراسم، ویدئویی از یک مصاحبه با مرحوم یقینی پخش شد و  یکی از دوستان او، با آواز مرثیه‌ای را برای حاضران خواند.

سپس، فریبرز معطر، مدرس دانشکده داروسازی دانشگاه اصفهان برای بیان جایگاه علمی مرحوم یقینی خاطره‌ای را تعریف کرد که به این شرح بود: سال ۱۳۵۳ رئیس یکی از دانشگاه‌های آلمان به اصفهان آمد و در معیت بنده و دکتر یقینی از آثار باستانی اصفهان بازدید کرد. اطلاعاتی که مرحوم یقینی دربارۀ معماری ایرانی اسلامی به این پروفسور خارجی داد به حدی ناب و جامع بود که اعتراف کرد من چهل سال است در دانشگاه‌های مختلف آلمان در بخش هنرهای اسلامی تدریس می‌کنم و به کشورهای مختلف شرقی سفر کرده‌ام اما کسی را در سطح ایشان ندیده‌ام و اگر به آلمان مهاجرت کنند می‌توانند به‌عنوان استاد تمام امر تدریس هنر اسلامی را در یکی از دانشگاه‌های معتبر آلمان بر عهده بگیرند اما دکتر یقینی جواب داد من زادۀ ایران و اصفهانم و امکان ندارد دقیقه‌ای از این خاک دور شوم.

وی تصریح کرد: کتابی که مرحوم یقینی دربارۀ داروسازی نوشته، نه کم‌نظیر بلکه بی‌نظیر است و بر خود لازم می‌دانم از همسر او که سال‌های طولانی عامل تشویق این بزرگمرد برای عرضۀ هنر خود بود تشکر کنم.

حسن محمدی فشارکی، نمایندۀ انجمن داروسازان، دیگر سخنران این برنامه، مرحوم یقینی را ذوفنون دانست و گفت: هنرمند زیاد است اما هنرمندی که در ادب و اخلاق و تواضع نمونه باشد کم است و مرحوم یقینی یکی از آن‌ها بود.

وی پیشنهاد داد که کتاب‌های ناتمام این مرحوم تکمیل شود، موزه‌ای در دانشگاه اصفهان ساخته شود که آثار این هنرمند را هم بتوان در آن نگهداری کرد و همچنین، بنیادی علمی فرهنگی هنری توسط خیران به نام مرحوم یقینی تشکیل شود.

علی یوسفی، معاون سابق توسعه مدیریت و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان هم در این مراسم با تأکید بر سخنان نمایندۀ انجمن داروسازان، ابزار امیدواری کرد واکسیناسیون هر چه سریع‌تر انجام شود تا شاهد از دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی کشور نباشیم.

غلامحسین صادقیان، رئیس انجمن داروسازان استان اصفهان نیز با ستودن عرق مرحوم یقینی به رشتۀ داروسازی، گفت: داروسازی کشور مرد بزرگی را از دست داد. مردی که یک وجب از خاک ایران را به دنیا نمی‌داد و برای آبادی این خاک تلاش می‌کرد.

در پایان این مراسم، لوح یادبودی از سوی محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و داروی ایران به امید یقینی، فرزند مرحوم یقینی اهدا شد. امید یقینی با تشکر از همۀ دست‌اندرکاران برگزاری مراسم بزرگداشت یادآور شد که پدرش، تالار دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را مانند فرزندش دوست داشته و ابراز امیدواری کرد که از میراث آن مرحوم به خوبی نگهداری شود.

منبع:ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

تبلیغات متنی

پراپ رابین سود

دانلود استوری اینستاگرام

ادکلن بلک افغان

تلویزیون سامسونگ du7000

تعمیر تلویزیون ال جی در تهران

خرید الکتروموتور

یخسازی قالبی

قیمت باتری ماشین با ارسال و نصب رایگان

پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل فیبر نوری

تعمیر کولر گازی در تهران

قیمت آجر

لیست قیمت اتحادیه شارژ کپسول آتش نشانی

خرید صندلی پزشکی

لوازم یدکی تاپ یدک

قیمت باتری سرفیس

گلند فلکسیبل

هزینه سفر به مشهد

خرید دیزل ژنراتور

 

هزینه ترجمه

 

آموزش محاسبه حق سنوات و پایه سنوات 1403

 

قیمت فنس

 

رپرتاژ به چه معنی است و چه کاربردی دارد؟

 

 

 

 

 

خرید دمپایی و صندل عمده

 

 

 

 

خرید ممبر گروه

 

 

 

 

 

خرید ووچر پرفکت مانی بدون ثبت نام

نانوسان

چاپ کتاب

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تولید فیلم استرچ

 

 

 

 

 

 

سمپاشی ساس

 

 

آجر نسوز

 

 

 

خرید رپورتاژ آگهی

 

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح